Des de la Fundació de l’Hospital de l’Esperit Sant (FHES) de Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès) s’ha creat un Grup de Treball de Donació de Teixits que té com a objectiu promoure la donació de còrnia entre els pacients i familiars de referència del centre.
“S’ha elaborat un protocol d’actuació que recull el procediment a seguir en cas que un difunt sigui donant o que la família vulgui procedir a fer una donació”, expliquen des de l’hospital.
En la FHES ha format a un grup de professionals en aquesta matèria per a fer-los facilitadors i informadors dels drets del pacient mort. Així, des del centre assenyalen que la tasca d’aquests professionals és transmetre als familiars tota la informació disponible i, en cas afirmatiu, transmetre la possibilitat de dur a terme el procediment d’extracció en el propi Hospital. “L’extracció es realitza amb el màxim respecte cap a la persona morta i no afecta al seu aspecte”, remarquen des del Esperit Sant, els qui també recorden que cada còrnia pot ajudar a recuperar la visió a dues persones diferents.
Donacions
“En principi, tots podem ser donants de còrnia, però és quan algú mor que es fa el plantejament als familiars més directes que són els qui donen el consentiment informat per a procedir a l’extracció de còrnies del difunt”, recorden des del centre hospitalari.
Aquest procés se simplifica quan la persona, en vida, ha deixat constància de la seva voluntat de ser donant en el Document de Voluntats Anticipades o quan l’ha manifestat als seus familiars.